Tannverk

Tannverk, eller tannpine, kan ha flere årsaker og det er derfor viktig å oppsøke tannlegen. Karies (hull i tennene) er den vanligste årsaken til tannverk. Tannverk kan være svært smertefullt og bruk av smertestillende medisiner er ofte nødvendig.

Årsaker til tannverk

• Karies (hull i tennene) kan medføre betennelse i tannens nerve, noe som er svært smertefullt
  • Tannkjøttsbetennelse
  • Infeksjon i eller rundt tannroten (tannbyll)
  • Tannskade (for eksempel et brudd)
  • Sprekk i en tannkrone
  • For høy tannfylling
  • Visdomstann som har for liten plass til å komme frem
  • Tannfrembrudd

Forebygging av tannverk

Det viktigste du kan gjøre for å unngå tannverk, er å ha god tannhygiene. Det er anbefalt å pusse tennene morgen og kveld med fluortannkrem, bruke tanntråd for å rense mellom tennene, og skylle med et munnskyllevann som inneholder fluor etter tannpussen. Jevnlig besøk hos tannlege er også viktig. Ha et sunt kosthold og lite inntak av syreholdige drikker som brus og juice.

Gode råd ved tannverk

• Bestill time hos tannlegen, da det er viktig å finne årsaken til tannsmertene
  • Enkelte føler lindring ved å kjøle ned det smertefulle området, for eksempel ved å suge på en isbit
  • Bruk tanntråd for å fjerne matrestene mellom tennene
  • Reseptfrie smertestillende medisiner, som ibuprofen eller paracetamol, kan forsøkes

Når bør du oppsøke tannlegen?

• Dersom du har tannsmerter over lengre tid
  • Dersom du har smerter og er hoven, rød eller har vond smak i munnen, da dette kan være tegn på infeksjon