KONTAKT OSS

+ 47 370 21 090

ÅPNINGSTIDER

Mandag til fredag: 08:00 - 16:00

Telefonvakt mandag til og med torsdag 08:00 til 18:00, fredag 08:00 til 16:00.

SEND OSS GJERNE EN MELDING
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

© 2019 av Pikant Media AS

Tannkjøttsykdommer

Tannkjøttsbetennelse er svært vanlig og noe de fleste kan oppleve fra tid til annen.

Et sunt og friskt tannkjøtt er viktig for god tannhelse og handler mye om egeninnsats. Det vil si rengjøring med tannbørste og tanntråd eller mellomromsbørster.

Mellom tann og tannkjøtt er det normalt en smal lomme 1-3mm dyp. Denne er selvrensende og gir vanligvis ikke problemer med vanlig, god munnhygiene. I tillegg kan regelmessig besøk hos tannlege forbygge tannkjøttsbetennelse.

Av forskjellige årsaker kan denne lommen øke i størrelse og dybde, og det samles bakterier (plakk) i lommen. Man vil da kunne utvikle en mild tannkjøttsbetennelse som kalles gingivitt, denne kan gå tilbake med god tannhygiene.

Symptomene kan være lett blødende og rødt tannkjøtt, dårlig ånde, endret utseende på tannkjøttet og ømhet i tannkjøttet

Dersom problemet ikke behandles, kan lommen øke ytterligere i størrelse og betennelsen kan skade/ødelegge selve festet for tannroten. Dette kalles periodontitt, ofte omtalt som tannløsningssykdom. Man kan da oppleve at tannhalsene blir lengre, tennene kan bli løse/endre posisjon og i verste fall mistes.

Ca. halvparten av alle over 40 år får en form for periodontitt.

Sykdommen utvikler seg som regel sakte. Røyking og mye plakk og tannstein rundt tennene kan føre til et raskere sykdomsforløp.

En viktig del av behandlingen består i å rengjøre tennene og fjerne tannstein og bakteriebelegg fra tannkjøttslommene.

I noen tilfeller kan kirurgi eller antibiotikabehandling være aktuelt, dette skjer oftest hos en spesialist i tannkjøttsykdommer (periodontist).

Vi hjelper med oppfølging, informasjon, motivasjon, behandling og eventuell henvisning.

Klikk på bildene under for å lese mer om de forskjellige tannkjøttsykdommene.

Friskt tannkjøtt
Friskt tannkjøtt er rosa og sitter stramt rundt tennene
Gingivitt
Tannkjøttbetennelse. Tannkjøttet er rødt og hovent og sitter løst rundt tennene.
Periodontitt
Festet til tannroten ødelegges gradvis pga. betennelsen.
Show More

Kontakt oss gjerne dersom du har spørsmål vedrørende ditt tannkjøtt.

• Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon